The Devil’s Drivers

Achternagezeten door het leger, steekt een mensensmokkelaar dagelijks de grens over. Een intiem maar schrijnend portret – gefilmd in een tijdsbestek van acht jaar – van een man met een hachelijk bestaan in een van de gevaarlijkste regio’s van de wereld.

Oliver Sacks: His Own Life

Een aangrijpend en bijzonder fascinerend portret van en over Oliver Sacks en zijn mateloze, avontuurlijke leven. Hij is ’s werelds beroemdste neuroloog; een bijzonder innemende, onconventionele en briljante wetenschapper die ook in Nederland door legendarische optredens in programma’s als Wim Kayzer’s Een Schitterend Ongeluk en Hier is… Adriaan van Dis bijzonder geliefd werd. Dat er…

Master of Light

George Anthony Morton is een klassieke kunstschilder van Afrikaans-Amerikaanse komaf. Tijdens een gevangenisstraf van tien jaar voor het dealen van drugs, heeft hij er alles aan gedaan om z’n talent te ontwikkelen. Na z’n vrijlating is hij de eerste Zwarte kunstenaar die is afgestudeerd aan de Florence Academy of Art in New York en probeert…

Beste meneer Bouterse

In deze persoonlijke film onderzoekt journalist en filmmaker Ananta Khemradj (32) hoe haar generatie verder moet in de nasleep van de Decembermoorden. Ondanks de veroordeling van Desi Bouterse lukt het Surinamers namelijk niet om de turbulente jaren ’80 een plek te geven. Welke toekomst heeft een land dat zijn verleden niet onder ogen durft te komen?

Moonage Daydream

Moonage Daydream is een meeslepende bioscoopfilm van de voor een Oscar® genomineerde filmmaker Brett Morgen, regisseur van Cobain: Montage of Heck. De film bevat nooit eerder vertoonde concertbeelden en is een audiovisuele ruimtereis die niet alleen de raadselachtige erfenis van David Bowie belicht, maar ook dient als een gids voor een leven dat zinvol is…

The Princess

De Britse Oscar genomineerde regisseur Ed Perkins (Black Sheep, Tell me who I am) maakte een confronterende kroniek over het publieke leven en de dood van de geliefde ‘people’s princess’ Diana Spencer. Op 31 augustus 1997 – dit jaar precies 25 jaar geleden – veroorzaakte haar dood een publieke uitbarsting van rouw zoals Engeland niet eerder meemaakte. De film toont het publieke beeld zoals de wereld het zag evolueren, hoe dicht de media op haar huid zaten en welke impact dit had op haar leven. En laat ook zien wat dat zegt over ons, de toeschouwers die de beelden keer op keer willen zien. Ook nu weer. Zonder voice-over en uitsluitend aan de hand van archiefbeelden – zowel uit de media als openbare amateuropnames – ontstond een indringend en uiteindelijk het meest waarachtige portret van Diana.